Wednesday, 25 February 2009

Ce este pocainta?

De multe ori auzim diverse caracterizari despre religii. Ortodoxia este "dreapta credinta", baptistii si penticostalii sunt "pocaiti", etc. Dar oare cat este real din asta?

Azi as vrea sa scriu un pic despre ce inseamna cu adevarat pocainta. Din invatatura Bibliei vedem ca pocainta este o conditie absolut necesara pentru mantuire. De fapt, toti proorocii din Vechiul Testament, Ioan Botezatorul, Isus si apostolii ne cer sa ne pocaim.

"De atunci încolo, Isus a început să propovăduiască, şi să zică: "Pocăiţi-vă, căci Împărăţia cerurilor este aproape."

Matei 4:17

De fapt, in Biblie ni se spune ca la inceputul credintei trebuie sa fie pocainta. Deci e clar ca pocainta este o conditie necesara pentru toti crestinii, indiferent de denominatiune.

Dar totusi ce inseamna pocainta?

Gasim trei cuvinte grecesti in Biblie, care se refera cam la acelasi lucru:

1. metanoeo = schimbarea mintii ( Luca 13:3 )
2. metanoia = o reala schimbare a mintii si a atitudinii fata de pacat ( Matei 3:8, Luca 24:47).
3. metamelomai = regret ca o consecinta a pacatului ( Matei 27:3 )

Putem spune ca pocainta este intoarcerea la Dumnezeu, intoarcere insotita de o cainta adanca pentru viata traita in pacat. Intoarcerea sincera la Dumnezeu este mai mult decat o simpla exteriorizare a regretelor si schimbarea pe moment a comportarii. Pocainta adevarata presupune "o innoire a mintii" si o schimbare totala a vietii, pe termen lung. Ea presupune renuntarea la lucrurile care poate ne plac dar, care nu sunt placute in ochii lui Dumnezeu. Va trebui sa renunti la barfa, la a judeca oamenii, la orice lucru pe care Dumnezeu il condamna.

In primele teze pe care le-a publicat, Luther spunea ca pocainta trebuie sa fie un stil de viata care n-are nimic de a face cu ritualurile spovedaniei. Pocainta adevarata duce la modificarea firii tale pana in cele mai mici aspecte.

Pocainta adevarata se manifesta vizibil in viata ta de zi cu zi, pentru ca ea produce o viata noua, total schimbata. Ea actioneaza in primul rand la nivelul inimii si apoi produce efecte la nivelul exterior al comportarii noastre. Faptul ca respecti niste legi ( porti batic, te inchini cu mana stanga sau cu mana dreapta, etc) fara a avea o adanca repulsie fata de pacat, nu inseamna absolut nimic. Ganditi-va cat de mult uraste Dumnezeu pacatul, oare nu asa trebuie sa ajungem si noi?

Primul pas inspre a te pocai, este acela de a constientiza, cu adevarat, starea de pacat in care te afli. Cum poti realiza asta? Biblia ne spune ca "prin lege vine cunostinta pacatului" (Romani 3:20). Mai exact prin auzirea Cuvantului, prin citirea Cuvantului si auto-examinarea in lumina celor descrise acolo, putem sa vedem daca suntem pacatosi sau nu. Nu exista pacat mare sau pacat mic, exista pacat si atat.

De aceea sfatul meu, este sa cititi Biblia si sa va examinati in lumina celor scrise acolo. Sunt multe lucruri care nu sunt usor de inteles, de aceea este bine sa mergeti la o biserica si sa cereti sfatul unor oameni pregatiti ( preoti, pastori, etc). Insa nu luati niciodata de bun ce va spun ei, ci treceti totul prin filtrul Bibliei, iar daca ce v-a spus acel om contrazice Biblia, atunci sigur acel om greseste.

Pana la urma, pocainta nu o realizam prin faptele noastre, ea este un dar de la Dumnezeu:

"Pe acest Isus, Dumnezeu L-a înălţat cu puterea Lui, şi L-a făcut Domn şi Mântuitor, ca să dea lui Israel pocăinţa şi iertarea păcatelor."

Faptele apostolilor 5:31

"să îndrepte cu blândeţe pe potrivnici, în nădejdea că Dumnezeu le va da pocăinţa, ca să ajungă la cunoştinţa adevărului; "

2 Timotei 2:25

In concluzie, pocainta este indispensabila pentru o viata traita cu Dumnezeu. Poate mergi la o biserica de "pocaiti" si vezi ca nu sunt prea multi pocaiti in jurul tau. Poate mergi la o alta biserica si nu vezi oameni traind intr-un mod placut lui Dumnezeu. Indemnul meu este sa iti vezi de viata ta cu Dumnezeu, fara sa te poticnesti de aceste lucruri, sa citesti Biblia si sa incerci sa o intelegi.

2 comments:

  1. Am citit postul tau despre pocainta: ai punctat foarte bine ca pocainta este intoarcere de la ceva (pacat) spre a imbratisa altceva (sfintenia si voia lui D-zeu). Ai punctat bine si rolul pe care il joaca Legea in ajungerea la pocainta: fara predicarea cerintelor Legii, omul nu isi da seama ca este pacatos si ca are nevoie de iertare. De aceea, inainte sa predicam oamenilor vestea cea buna (mantuirea prin credinta in jerfta lui Isus pe cruce), trebuie sa le predicam mai intai foarte clar vestea rea (blestemul sub care se afla datorita incalcarii Legii lui D-zeu). Daca omul nu aude mai intai mesajul acuzator (mania indreptatita a unui D-zeu sfant impotriva pacatosilor), nu va intelege vestea cea buna si n-o va lua in considerare. Cei care predica doar "vestea cea buna" fara sa predice mai intai "vestea cea rea", nu predica de fapt evanghelia, ci o versiune diluata si fara putere a acesteia.

    Asistam in ultima vreme la un fenomen de diluare si scurtare si a Evangheliei (abordarile gen Rick Warren - "Viata condusa de scopuri"), pe care Paul Washer le expune atat de clar ca fiind erezii. Vezi in acest sens "I am not afraid of the true Gospel" unde Paul Washer predica din Romani 1:16 (http://uk.youtube.com/watch?v=teLvofaVeEA&feature=user ).

    Semnalul de alarma tras de Paul Washer si de alti oameni ai lui D-zeu (semnal de alarma tras la origine de apostolul Pavel) este clar: daca Evanghelia nu este prezentata in forma ei originala, ci intr-o forma partiala sau diluata, nu mai are putere. Oamenii vor raspunde atunci pe baza sentimentelor si emotiilor lor subiective si nu pe baza intelegerii adevarului obiectiv prezentat de Evanghelie, singurul care poate sa duca la nasterea din nou. Batalia pe care o duce diavolul la ora actuala impotriva Evangheliei se situeaza la acest nivel = o diluare sau o prezentare partiala a acesteia. Diavolul stie ca adevarul nu are putere decat in doza de 100%, asa ca incearca sa-i convinga pe crestini (mai ales pe predicatori) sa reduca doza ca sa scape de scandalul crucii si sa atraga astfel cat mai multi membri. Dar Cristos a spus clar ca nu numarul membrilor conteaza, ci calitatea ucenicilor. Domnul sa ne ajute sa luptam pentru o prezentare a Evangheliei in doza de 100%: mai intai "vestea rea" si apoi "vestea buna".

    Iata si un exemplu concret de scurtare si diluare: in unele biserici evanghelice din Statele Unite, predica dureaza ... 10 minute, ca sa nu plictiseasca auditoriul. De cand a inceput sa ne plictiseasca Cuvantul lui D-zeu ???

    ReplyDelete
  2. si urmatori pasi ca nu este numa unul:)

    ReplyDelete

 

Dumnezeu este dragoste

Grab this Headline Animator

Dovezi in favoarea lui Dumnezeu

Grab this Headline Animator