Un manuscris antic ne  indruma catre Biblie.
Misterul   infasoara templul vechi de 450 de ani din cadrul  complexului Heaven (Cerului)  din Beijing, China. De ce sacrificau  imparatii un taur pe “ Marele Altar al Cerului/” in cadrul unei  ceremonii  anuale, reprezentand cel mai important si colorat eveniment  al anului , asa numitul “Sacrificiul de trecere?”  Acest ritual s-a  incheiat in 1911, cand ultimul imparat a fost detronat.
Cu toate acestea, ceremonia de  sacrificare,nu a inceput cu numai 450 de ani in urma. Ritualul isi are  originea cu 4000 de ani in urma.Una dintre cele mai vechi marturii  ale  acestui ceremonial “Sacrificiul de trecere”este gasit in Shu Jing  (Cartea de istorie), intocmita de catre Confucius, unde se gasesc  informatii despre imparatul Shun (care a domnit aproximativ intre 2256  iHr – 2205 iHr, cand a inceput domnia primei dinastii inregistrate),  imparat care aducea jertfe lui “ShangDi”. 1
Cine este ShangDi?  Literal,  acest nume inseamna “ Conducatorul Ceresc”. Cercetand cuvintele folosite  in cadrul ritualului “Sacrificiul de trecere”, inregistrate in  statuile  dinastiei Ming (DH 1368), putem  incepe sa intelegem reverenta  pe care o aveau vechii chinezi pentru ShangDi.
Parte din acest ritual facea ca imparatul mai intai sa se   inchine la Templul Cerului (Bolta Imperiala), in timp ce cantareti  costumati, acompaniati de muzica, intonau: 
‘ O Tie, Facatorule – misterios  lucrator, ma gandesc la Tine. … Cu ceremonii marete am onoarea de a Te  venera.  Eu robul Tau, sunt doar o trestie sau o salcie; inima mea este  asemenea inimii unei furnici; dar am primit favorizarea Ta prin decret,  m-ai numit sa guvernez imperiul. Pastrez in mine sentimentul de   ignoranta si orbire, si imi este frica, sa nu ma dovedesc nedemn  fata  de marea Ta favoare.  Prin urmare, voi respecta toate poruncile si voi  fii supus regulamentului Tau, ma voi stradui, neinsemnat, asa cum sunt,  sa-mi indeplinesc  datoria fata de Tine, fiind loial. De departe, de  aici de jos, ma uit catre Palatul Tau Ceresc. Vino in Carul Tau pretios  la Altar. Eu, Robul Tau, imi plec capul cu reverenta pe pamantul sacru   si astept  Harul Tau din abundenta. …  O Tu, primeste ofrandele noastre,  cu privire la noi, in timp se noi ne inchinam Tie, Cel a carui bunatate  este nesecata.’2
Astfel il gasim pe imparat  inchinandu-se lui ShangDi. Putem, oare urmari adevaratul motiv care sta  in spatele acestui ceremonial al antichitatii? 
In timpul in care Inparatul lua parte la acest ceremonial  anual dedicat lui ShangDi, urmatoarele cuvinte erau recitate, aratand cu  claritate ca il considerau pe ShangDi creatorul lumii:
‘ Din vechime, la inceput, a  existat un mare haos, fara forma, ci doar intuneric. Cele cinci elemente  (planete), inca nu incepusera sa graviteze, nici soarele si luna sa  straluceasca. Tu, Suveran Spiritual, mai intai ai  ales lucrurile pure.  Ai facut Cerul. Ai facut Pamantul. Toate fiintele, cu puterea lor de  reproducere au capatat viata.’ 3
Pentru crestini, textul de mai  sus este foarte familiar. Asemanarea este foarte mare intre acest text  si  primele capitole ale Bibliei din cartea Geneza! Este important sa  vedem asemanarea dintre aceste fragmente si cele inregistrate in  scrierile evreesti:
‘ La inceput Dumnezeu a facut  cerurile si pamantul.Pamantul era pustiu si gol; peste fata adancului de  ape era intunerec…..
Dumnezeu a zis: “Sa se stranga  la un loc apele care sunt dedesuptul cerului si sa se arate uscatul!” si  asa a fost. Dumnezeu a numit uscatul pamant, iar gramada de  ape a  numit-o mari…..
Dumnezeu a facut cei doi mari  luminatori, si anume: luminatorul cel mai mare ca sa stapaneasca ziua,  si luminatorul cel mai mic ca sa  stapaneasca noaptea; a facut si  stelele.
Dumnezeu a facut pe om dupa  chipul Sau… ‘  (Geneza 1:1-2, 9-10, 16, 27-28)
ShangDi, Dumnezeul creator al chinezilor, cu siguranta pare  sa fie  acelasi cu Dumnezeul creator al evreilor. Mai précis, unul din  numele evreesti pentru Dumnezeu este El Shaddai, care este din punct de  vedere fonetic asemanator cu ShangDi. Si mai asemanatoare este pronuntia  timpurie Zhou a cuvantului ShangDi, care este [Zhan-dai] 4. 
Un alt nume folosit de catre vechii chinezi pentru  Dumnezeul lor era Tian (Cer). Zheng Xuan, un savant al dinastiei Han  spunea, “ShangDi este un alt nume pentru Tian (Cer) “. 5 Marele filozof  Motze (408 –  382 IH) a vorbit si el despre Tian (Cer/Rai) ca despre Dumnezeu  Creatorul : “Stiu ca Tian (Cer) iubeste oamenii  nu fara motiv.Tian, a  poruncit soarelui, lunii si tuturor stelelor sa lumineze si sa ii  calauzeasca pe oameni. Tian a instaurat cele patru anotimpuri,  Primavara, Vara, Toamna, Iarna, ca sa aduca o periodicitate tuturor  lucrurilor.Tian, a trimis zapada, ghiata, ploaia,, a facut sa creasca  grane, inul si matasea, astfel ca oamenii sa le folosesca si sa se  bucure de ele. Tian a intemeiat dealurile si raurile, ravenele si vaile,  si a aranjat multe lucruri care sa fie in folosul omului sau sa ii  aduca raul.”6
Cum a creat ShangDi toate lucrurile? Iata mai jos un pasaj  din cartea care statea la baza ritualului “Sacrificiului de trecere” : 
‘Cand ShangDi, Domnul, a  decretat astfel, El a chemat la existenta cerul, pamantul si omul. Intre  cer si pamant  El a trasat o linie de demarcatie, a pus o ordine intre  om si toate lucrurile, toate acoperite de ceruri.’7
Este important sa observam ca se spune ShangDi a creat  , sau a chemat la existenta cerul si pamantul.
Daca comparam acest text cu cu cel al evreilor, vom observa  ca metoda creatiei folosita de El Shaddai este aceeasi , motiv pentru  care noi  presupunem ca este aceelasi cu ShangDi, si identic in nume si  rol ar sugera urmatorul pasaj:
“Cerurile au fost facute prin Cuvantul Domnului, si toata  ostirea lor prin suflarea gurii Lui. …Caci El zice si se face; prunceste  si ce porunceste ia fiinta.” (Psalmul 33:6,9)
Inca nu am explicat motivul  pentru care imparatii sacrificau tauri catre ShangDi. Haideti sa  comparam acest ritual de sacrificare chinez cu instructiunile date de  Dumnezeul evreilor:
“ Si a zis lui Aron: ia un vitel pentru jertfa de  ispasire, si un berbece pentru arderea de tot, amandoi fara cusur, si  adu-i inaintea Domnului.” Leviticul 9:2 -  o practica ce a inceput cu  mult timp in urma (Geneza 4:3,4;  8:20).
 Originea  ritualului “ Sacrificiul de  trecere” pare sa fie explicata in cartea, “Promisiunile lui Dumnezeu  pentru c hinezi.”8  Autorii Nelson, Broadberry and Chock au analizat cele mai vechi stiluri  de scris pictografiat ale chinezilor si au gasit adevarurile  fundamentale ale crestinatatii. In aceste ideograme, care dateaza  dinante de Moise, avem intreaga istorie a creatiei, a ispitirii si a  caderii omului in pacat si  regasim chiar si remediul  lui Dumnezeu  pentru pacat in sacrificarea animalelor, care fac trimiteri la  Mantuitorul ce urma sa vina, Isus Hristos. Toate elementele naratiunii  Genezei sunt inregistrate, si inca folosite in scrierea caracterelor  chinezesti.
Originea  ritualului “ Sacrificiul de  trecere” pare sa fie explicata in cartea, “Promisiunile lui Dumnezeu  pentru c hinezi.”8  Autorii Nelson, Broadberry and Chock au analizat cele mai vechi stiluri  de scris pictografiat ale chinezilor si au gasit adevarurile  fundamentale ale crestinatatii. In aceste ideograme, care dateaza  dinante de Moise, avem intreaga istorie a creatiei, a ispitirii si a  caderii omului in pacat si  regasim chiar si remediul  lui Dumnezeu  pentru pacat in sacrificarea animalelor, care fac trimiteri la  Mantuitorul ce urma sa vina, Isus Hristos. Toate elementele naratiunii  Genezei sunt inregistrate, si inca folosite in scrierea caracterelor  chinezesti.Foaia atasata dezvaluie cateva  adevaruri surprinzatoare despre limba chineza scrisa, indicand ca suntem  cu totii inruditi – si nu cu multa vreme in urma. 
Toti oamenii din lume, nu doar chinezii, sunt descendenti  ai locuitorilor din Babel, prima civilizatie dupa Potop. Dumnezeu a dat  prima promisiune cu privire la un Mantuitor care va veni, “Samanta  femeii” in Geneza 3:15.
Prefigurarea sacrificiului viitorului Miel al lui Dumnezeu,  Creator si Mantuitor, este la fel de veche ca si creatia.
Daca un chinez ne va spune despre crestinatate ca este o  religie straina, putem sa ii explicam ca poporul lui, chinezii, in  antichitate se inchinau aceluiasi Dumnezeu ca si crestinii de astazi.  Asa cum evreii faceau adesea, stamosii chinezilor de astazi, au  umblat/ratacit  dupa dumnezei straini, motiv pentru care memoria   Aceluia care a fost Dumnezeul lor original, a fost estompata cu timpul. 9 Inscrierile vechi chinezesti  ne aduc evidente puternice  cu privire la adevarul istoric din Geneza.
Referinte:
1.      1.   James Legge, Clasicii  Chinezi (vol 3), pag. 33-34, Regele Shoo: Canonul lui Shun,  Taipei, Southern Materials Centre Inc., 1983
2.       2. James Legge, Notiunile  chinezesti despre Dumnezeu si spirit, Hong Kong, Registrul Hong  Kong, pag 24-25, 1852.
3.       3. Ref. 2 pag. 28
4.       4. Schuessler,  Axel, Un dictionar al chinezei Zhou timpurii, University of  Hawaii Press. Honolulu, pag. 123,528, 1987.
5.       5. Lung Ch’uan Kwei  T’ai Lang, Shih Chi Hui Chu K’ao Cheng, Taipei, Han Ching Wen  Hua Enterprise Co. Ltd., p. 497, 1983.
6.       6.  Opera lui  Motze, Taipei, Confucius Publishing Co.,  pag. 290.
7.       7.  Ref. 2, pag.  29.
8.       8. Read Books  Publisher, Dunlap, UN, USA, 1997.
9.       9. Aceasta a fost,  desigur, experienta aproape universala  a tuturor triburilor si  natiunilor
Tradus cu acordul autorului.
 
 
 
 
 
 




 
 Posts
Posts
 
 



No comments:
Post a Comment