Tuesday 8 March 2011

Rabdarea educata? Exista?

Am inceput acest articol ca raspuns la comentariul lasat pentru subiectul de rugaciune din aceasta saptmana.

Rabdarea este o caracteristica ce poate fi educata?

Da, eu cred ca toate aspectele trairii noastre pot fi educate. Am vazut acest lucru in viata mea, inainte nu aveam rabdare nici cat un bob de mustar, acum, trecand prin focul incercarilor am invatat sa am mai multa rabdare. Si cred ca este un capitol la care inca mai am de invatat.

Rabdarea, iertarea, iubirea, in toate cred ca putem creste prin exercitiu si vointa.

Care este scopul incercarilor prin care ne trece Dumnezeu? Nu este de a ne educa si a ne forma ca niste oameni care vor aduce roada Duhului?

"Roada Duhului, dimpotrivă, este: dragostea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, facerea de bine, credincioşia, blândeţea, înfrânarea poftelor. Împotriva acestor lucruri nu este lege." (Galateni 5)

Cate din cele descrise mai sus sunt in firea noastra si pentru cate din ele trebuie sa ne luptam pentru a le dobandi? Eu marturisesc ca nu aveam mare lucru din cele de mai sus in firea mea si stiu ca ma trebuie sa ma lupt in fiecare zi cu mine insumi, pentru fiecare capitol. Imi este mult mai usor sa dau frau poftelor, sa ma reped inainte cand Dumnezeu imi spune sa am rabdare. Maturizarea spirituala este o lupta continua cu noi insine, cu defectele si obisnuintele noastre.

Cu ceva timp in urma, stateam de vorba cu un om al lui Dumnezeu, despre firea noastra, despre cum ne pregateste Dumnezeu. Vorbele lui imi rasuna si astazi in minte: "Dumnezeu ne formeaza prin zdrobire, este un proces necesar fara de care nu putem creste. Dumnezeu nu construieste pe temelii deja puse ci darama tot si construieste de la zero". Poate pare masochism, insa am inteles de  mult si am experimentat ca asa este. Cel mai mult am crescut in relatia cu Dumnezeu intr-o perioada de zdrobire.

Nu ne place, ne-am dori ca pocainta sa fie o defilare cu surle si trambite, insa.... In mine se bat doua dorinte, mi-as dori sa fiu fericit, sa am o viata usoara, insa pe de alta parte imi dau seama ca asta ma indeparteaza de Dumnezeu. Cred ca asa e firea noastra, cand nu ne doare nimic, ne vedem de viata si Dumnezeu trece in plan secundar, si poate nici nu realizam asta. Ne facem planuri si ne bucuram de ceea ce avem.

Insa cand trecem printr-o perioada de zdrobire, parca numai El mai conteaza, stim ca numai El este scaparea si ne agatam cu disperare. De asta, parca imi doresc si nu imi doresc zdrobirea.

Si ce facem cand suntem zdrobiti pana la sange si lacrimi? Invatam sa ne lipim de El, ne educam sa avem rabdare, sa ascultam si sa incercam sa indeplinim cuvantul Lui, devenim niste oameni mai buni.

De fapt, cred ca de asta suntem aici, pe acest pamant, pentru a ne educa un caracter vrednic de o viata vesnica alaturi de Dumnezeu.

Tu ce crezi?

11 comments:

  1. Multumesc pentru mesaj. Asa cum reiese din acest mesaj, rabdarea este indusa de starea de zdrobire. Aceasta stare de zdrobire presupune multa durere si cautare de a scapa de durere, in care rolul important il are rabdarea.

    Rabdarea educata
    M-am tot gandit la procesul acesta al educarii.Educatia presupune ascultare. In ascultare rabdarea educata devine pace si credinciosie.
    Am intalnit pe terenul de tenis un caine lup, de care initial imi era foarte teama. Nu latra, mergea pe langa mine astfel incat ii putea vedea capul si nu presupunea pericol pentru mine si m-am obisnuit repejor cu el. Cei de pe terenul alaturat m-au intrebat deca este instruit,(aveau caine care latra mereu, insa cainele meu nu raspundea acestor stimuli). Ulterior am aflat ca este un caine instruit la scoala de dresaj din Sibiu si am inceput joaca cu el. Il trimiteam sa imi aduca mingi din teren si la un moment dat mi-am dat seama ca fuge dupa fiecare minge aruncata si i-am dat comanda sa se opreasca. Acesta s-a oprit a stat in coada linistit pana am terminat antrenamentul.
    Asta este singura mea parere despre RABDAREA EDUCATA.

    ReplyDelete
  2. Cred ca in cazul cainelui vorbim de un reflex conditionat, de dresaj. Nu stiu daca putem extrapola la relatia noastra cu Dumnezeu, aceasta ar trebui sa se bazeze pe dragoste si pe actiunile care provin din dragostea noastra fata de El. Desi, si in cazul cainelui poate exista dragoste fata de stapan, nu stim cat e reflex conditionat si cat atasament. Dar da, educatia presupun ascultare care duce la credinciosie si pace.

    ReplyDelete
  3. Am observat ca daca ne rugam pentru curatie, pentru modelare si maturizare Dumnezeu le aduce asa cum nu ne asteptam, dar abia la final vedem rodul.
    Exact ca vasul pus pe masa olarului care, fara slefuire, cizelare, vopsire, nu ar avea pret , dar mai tarziu, daca privim prin oglinda lui Dumnezeu, abia atunci vedem ce minunatie a putut scoate dintr-un simplu bulgare de lut. De foarte multe ori nu intelegem scopul, si trec chiar perioade indelungi fara sa gasim motivul pentru care am trecut printr-o anumita scoala a rabdarii, a incercarii credintei, …am constatat un adevar, acela ca orice lucru isi are importanta, ca fiecare durere sau apasare ingaduita de Dumnezeu are un scop, pentru modelarea noastra in folosul semenilor. Incercarile ne ajuta si sa avem rabdarea necesara sa ascultam, sa intelegem si sa ajutam pe aceia care au trecut prin ceva asemanator.
    Da, rabdarea este educata, nu o putem dobandi fara o scoala a rabdarii, pentru fiecare intr-o anumita perioada si in anumite circumstante; e planul lui Dumnezeu, nu intotdeauna placut pentru noi, dar cred ca ne formeaza pentru cer.

    ReplyDelete
  4. Corect! Ai pus punctul pe i.

    ReplyDelete
  5. Eu nu pricep prea bine cum este cu rabdarea educata. Frumoase mesaje,vorbind la general suna bine, insa ceva lipseste; sper sa nu va suparati.
    Rabdarea educata presupune o solicitare extraordinara a tuturor valentelor cu care ne-a inzestrat Dumnezeu, pentru a atinge "un ceva".
    De exemplu :
    -o mamica insarcinata, are rabdare 8-9 luni pana isi vede copilul intreg si frumos. daca ar sti ca e doar jumatate de om, atunci sa vezi rabdare educata ?????
    - un bolnav de cancer, care merge la tratament, are un trup supus la chimioterapie, etc, este tratat cu raceala si indiferenta, inghite "cu rabdare" = (plin de amaraciune) tot, in speranta unui rezultat bun - cu speranta de viata si asta presupune o rabdare infrigurata.
    - un detinut pe viata, traieste zile in sir neasteptand nimic, poate doar sa vina seara si apoi o noua dimineatza- aici poate ca intervine o rabdare educata- ca sa nu iti pierzi mintea.
    -etc.
    Am dat exemplul cu acel caine, pentru ca stiu ca "rabdarea educata" presupune o recompensa, pentru cunoasterea unor limite.
    Rabdare educata??? Ce este? |Ma mai gandesc!

    ReplyDelete
  6. Este foarte bine ca iti pui intrebari, cred ca asa este si normal. Prin rabdare educata inteleg ceva mai mult decat rabdare intr-o situatie fara iesire.

    Vezi tu, detinutul, bolnavul sau mamica nu au incotro. Este o asteptare in care nu ai alta solutie.

    Eu ma refeream la o situatie in care tu ai de ales, ai putea actiona, insa Dumnezeu iti spune ca e mai bine sa astepti. In firea ta este sa actionezi, este foarte greu sa mergi prin credinta si sa astepti cand toata fiinta ta isi spune altceva. Si aici intervine rabdarea educata, nu vei reusi din prima, dar dupa ce treci de cateva ori prin astfel de situatii vei iesi calit, cu mai multa rabdare, cu o credinta mai bine fundamentata, aurul lamurit in foc.

    Suna frumos, insa este atat de greu. Nu stiu daca ai fost vreodata intr-o astfel de situatie. Eu am fost, si la inceput am dat gres, am actionat din impuls, nu am ascultat si am cules roadele. Apoi am incercat sa ascult, sa am rabdare si imi era atat de greu... Am mai alunecat si atunci. Si am cules roadele. Si acum.... ma lupt atat cat pot sa ascult si sa imi educ firea asta pacatoasa si sa fac ceea ce trebuie.

    Si cu iubirea e la fel. Poti sa iubesti din fire pe cineva care ti-a facut rau? Nu cred asta, e nevoie de lupta, de interventia Duhului lui Dumnezeu si de a te educa in ascultare, o iubire care nu e bazata pe sentimente ci pe credinta. Cu asa ceva nu te nasti, lupti sa o ai.

    E mai clar acum ceea ce am vrut sa spun? Daca nu, spune-mi si nu ne oprim pana nu o lamurim, nu e nici o problema.

    ReplyDelete
  7. Rabdare educata = Ascultare
    Iubire neconditionata = Jertfa, care presupune Ascultare.

    ReplyDelete
  8. Cam da. Rabdarea este o caracteristica ce se modeleaza prin ascultare si are ca rezultat o ascultare si mai mare. Iubirea, iertarea, rabdarea, toate presupun ascultare pentru a putea evolua. Ma bucur ca lucrurile sunt mai clare acum.

    ReplyDelete
  9. Cred ca suntem sabotati de necunoasterea lui Dumnezeu.
    Multumesc pentru mesaje! Sunteti un om rabdator! :)
    Domnul sa va binecuvinteze!

    ReplyDelete
  10. Uite cea mai buna dovada de rabdare educata ;) Inainte nu as fi avut rabdare, eram mult mai agitat :)

    ReplyDelete
  11. Rabdarea educata = masura preventiva a sanatatii spirituale,fizice, psihice si materiale.

    ReplyDelete

 

Dumnezeu este dragoste

Grab this Headline Animator

Dovezi in favoarea lui Dumnezeu

Grab this Headline Animator